Mainimg

Uutiset

Etusivu Ajankohtaista » Uutiset

Harri Juntunen: Tuottavuuden parannus tehdään datalla
01.05.

 

Jokainen ymmärtää, että auton tankkiin ei kannata laittaa raakaöljyä, koska se rikkoisi auton.
Yhtä itsestään selvänä pidämme, että pulttien ja mutterien kannattaa olla standardoitua, koska ne ovat silloin verrattomasti kätevämpiä käyttää.

 

Ymmärrämme myös, että autoon sopiva polttoaine ei synny itsekseen. Loppuasiakkaalle niinkin yksinkertainen asia kuin auton tankkaaminen, on vaatinut työtä ja investointeja raakaöljyn jalostukseen ja infrastruktuurin.

 

Datasta on sanottu, että se on seuraavan teollisen vallankumouksen uusi öljy. Puhuessamme digitalisaatiosta, esineiden internetistä tai robotisaatiosta hurmaannumme helposti ajattelemaan viehättäviä tulevaisuuden kuvia automaattisista digitaalisista prosesseista. Visioita pitää olla, mutta niiden mahdollistamiseen tarvittavaa raakaa ja epäseksikästä perustyötä ei pidä unohtaa. Tämä on erityisen totta datan kohdalla.

 

Jostakin syystä datasta kuitenkin helposti ajatellaan, että asia “hoituu” ilman, että siihen pitää kiinnittää sen kummemmin huomiota. Jos sanoisin, että pultit ja mutterit standardoituvat itsekseen, minua pidettäisiin höperönä. 

 

Pienet asiat voivat olla isoja ongelmia

 

Huonolaatuinen data vaikuttaa kaikkiin yrityksen prosesseihin. Niinkin pieni asia, kuin duplikaattitieto asiakkaasta saattaa häiritä tilausta, laskutusta, huoltoa ja asiakaspalvelua, aiheuttaen täysin tarpeetonta lisätyötä, kun datan aiheuttamia virheitä korjataan.

 

Datan elinkierrossa on olennaista ymmärtää, että data tosiaan palaa synnyinsijoilleen esimerkiksi asiakkaan huoltopyyntönä. Jos yrityksellä ei ole riittäviä ja oikeita tietoja asiakaasta, hänelle toimitetuista laitteista ja niiden käyttökohteista, palveluliiketoiminnan katteet sulavat helposti sisäiseen selvitystyöhön ja pitkät vasteajat vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen.

 

Globaalissa liiketoiminnassa korkealaatuisen ja luotettavan datan merkitys korostuu voimakkaasti. Mitä parempaa dataa voit asiakkaillesi ja partnereillesi tarjota, sen paremmin voit palvella ja hoitaa liiketoimintasuhteitasi globaaleilla markkinoilla.

 

Koska data on niin keskeisessä roolissa tuottavuuden ja kilpalukyvyn kannalta, sen yritysten kannattaa yritysten panostaa  tarvittavien kyvykkyyksien luomiseen ja osaamisen kehittämiseen nyt. Automatisaatiosta ja digitalisaatiosta ei kannata haaveilla, jos digitaalisen ajan öljy, data, ei ole kunnossa. 

 

Laadukas data ei synny itsekseen. Datakyvykkyydet pitää rakentaa sisään yrityksen prosesseihin. Vain siten on edellytyksiä muuttaa data paremmaksi tuottavuudeksi, kilpailueduksi, paremmaksi asiakaskokemukseksi ja rahaksi.

 

 Harri Juntunen

Kirjoittaja on TwinSpark Consulting partneri ja on erikoistunut tuottavuuden parantamiseen datan avulla. Juntunen osallistuu Food Business Summitiin ja miehen löytää lavalta keskiviikkona 15.6.2016 Digitalisaatio -sessiosta yhdessä Vesa Ilmarisen (Katalysti Oy) ja Eero Kanasen (LähiPro Oy) kanssa.

 

 


Takaisin uutisiin

Tätä sivustoa ylläpitää Into Seinäjoki Oy. Sivusto esittelee eteläpohjalaista agrobiotalouden laajaa osaamista ja tarjontaa yrityksille.

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito