Mainimg

Uutiset

Etusivu Ajankohtaista » Uutiset

Tytti Isokangas bloggaa: Kärsitkö tilapäisestä ideavajeesta – vaivaako keksimisen puutostila?
27.05.

Ei minulla ole mielikuvitusta. En minä keksi mitään uusia ideoita. Ei tule mitään mieleen. Kaikki on jo keksitty.

 

Vaivaako sinuakin joskus turta, tyhjä ja väsähtänyt olo, kun pitäisi ideoida, keksiä jotain uutta? Ei hätää, et ole vaivasi kanssa yksin. Ideointikyvykkyyden tilapäinen lasku on yleinen vaiva ja miljoonat ihmiset kärsivät siitä. Yli 90-prosenttisesti vaiva on itse aiheutettu. Ideointikyvyttömyyden taustalla on mm. seuraavia tekijöitä: vääränlainen kilpailu, yksipuoliset ravinteet tiedon tankkaamisessa ja ideointisuonet tukkiva kiire. Väsähtänyt uudenideoija saattaa kilpailla itsensä uuvuksiin ja tästä syystä ideointikyvykkyysarvot ovat laskeneet. Nojaan tässä futurologi Magnus Lindqvistin väitteeseen siitä, että vääränlainen kilpailu estää isojen oivallusten, uusien ideoiden syntyä. Joko kilpailet tai luot uutta – et molempia, hän väittää.

 

Avataanpa asiaa hieman. Lähtökohta sille, että kilpailet, on tietenkin se, että sinulla on kilpailija, jonka toimintaan - bisnekseen - reagoit koettamalla olla parempi, tekemällä, toimimalla etevämmin ja nopeammin. Tällainen kujanjuoksu ei Lindqvistin mukaan tuota isoja innovaatioita, korkeintaan keskinkertaisia pikkuparannuksia.

 

Eteneminen kilpailijan rinnalla seuraten, mitä tämä tekee, miten toimii, kahlitsee ja tahmaa ajattelusi lyhytaikaisiin ratkaisuihin ja pieniin mittakaavoihin. Lindqvist väittää, että kilpailu on isojen ideoiden varas, koska kilpaillessasi rajoitat itsesi ajattelemaan vain sitä, mitä jo on. Alat ihailemaan, mitä kilpailijasi on jo saanut aikaan sen sijaan, että unelmoisit jostain sellaisesta, mitä ei ole vielä koskaan ollut. Välttääksesi siis kilpailun aiheuttaman ideointikyvykkyyden laskun sinun on riuhtaistava itsesi irti kilpailumoodista ja vaihdettava tietoisesti fokuksesi uuden luontiin. Käännä ajatteluasi siitä, mitä on rohkeasti ja ennakkoluulottomasti siihen, mitä voisi olla. Jätä kilpailu, kilpailijat, luo oma tarinasi – ja myy se!

 

Ideointikyvykkyyttä aiheuttavat vääränlaisen kilpailun lisäksi liian yksipuoliset ravinteet tiedon tankkaamisessa. Et ole ehkä saanut tarpeeksi virikkeitä että tarpeeksi monipuolista tietoa. Tai olet jäänyt tiedon haussa vanhojen kaavojen vangiksi. Olet ajautunut seuraamaan vain paikallisuutisia. Luet vain yhtä, korkeintaan kahta kansallista mediaa. Et seuraa lainkaan ulkomaista uutisvirtaa. Somessa tykkäät, klikkaat ja seuraat vain lähipiiriäsi tai muuten kanssasi samanmielisiä ihmisiä. Olet ajautunut tiedon monotoniseen virtaan, jossa kaikki vastaantuleva on jo jotenkin ennakoitavissasi.

 

Vaikka tietolähteesi olisivatkin monipuoliset, saatat seurata vain oman toimialasi tietovirtaa, vastaanotat tietoa omien intressiesi ohjaamana ja disruptiosyötteet jäävät vähiin. Tieto, jota vastaanotat, ei yllätä, ei häiritse, ei heilauta sinua suuntaan eikä toiseen. Ajattelusi ei näin saa riittävästi ärsykkeitä. Liian samanlainen informaatio pöhöttää sinut. Ideointikyvyttömyyden syy tässä tapauksessa on siis se, että ideavarantosi ovat ehtyneet, koska olet sammuttanut tiedonjanosi ja -nälkäsi liian yksipuolisella ravinnolla.

 

Kolmas tilapäisen ideointikyvyttömyyden syy on yleisesti tunnustettu, mutta ei riittävän vakavasti otettu. Se on liiallinen kiire. Liika kiire ja aikataulupaineet tukkivat ideasuonet. Ellet pidä huolta siitä, että varaat aikatauluistasi tilaa vapaalle ajattelulle, pohdiskeluille, ihmettelyille, reflektoinneille, ideointikyvykkyytesi laskee radikaalisti.

 

Liian moni sairastuu ideointikyvyttömyyteen, koska oma ajanhallinta reistailee, eikä ajattelulle varattavaa aikaa saada organisoitua.

 

Näin hoidat ideointikyvyttömyyttä:

  1. Lopeta kilpailijoidesi stalkkaaminen ja kilpailu – luo oma tarinasi.
  2. Käännä kanavaa tiedon haussa usein ja äkkivääriinkin suuntiin. Älä suostu vain passiiviseksi vastaanottajaksi – tee tiedonhausta seikkailu!
  3. Pidä huoli aivojesi levosta, varaa joka viikko itsellesi vapaata aikaa ajatella.
  4. Hakeudu idearikkaiden ihmisten seuraan ja anna ideavarantojesi täyttyä. 

Ideoinnin ja uuden keksimisen riemua toivottaen

 

Tytti Isokangas, MDI

Tytti Isokangas on aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n osakas ja konsultti (www.mdi.fi). Hän on käyttäytymistieteilijä, jonka aiempi ura matkailualan kouluttajana ja kehittäjänä sekä aluekehitysyhtiön ohjelmapäällikkönä luovat vankan osaamispohjan monipuolisiin konsultointitehtäviin. Innovaatiotoiminnan kehittäminen paikallisella ja kansallisella tasolla ovat Tytin intohimoja. Pedagogina hän tuntee ryhmädynamiikan teoreettiset ja käytännölliset muodot ja hallitsee intensiiviset työpaja- ja leiritoteutukset sekä kokeilevan kehittämisen menetelmät. Tytti toteutti yhdessä MDI:n viisihenkisen leiritiimin kanssa Into Seinäjoki Oy:lle huhtikuun alussa 30-tuntisen Komia Camp innovaatioleirin. Leirin tuloksia kuullaan Food Business Summitista 14.6. klo 16.30 alkaen.

 

 

 

PS: Täsmähoitoa tilapäiseen ideointikyvyttömyyteen on tarjolla 14.–15.6. Seinäjoella. Tulehan inspiroitumaan Food Business Summitiin. Laajasta ohjelmatarjonnasta löytyy monenlaista sytykettä ideoille ja mikä parasta, saat suurenmoisen mahdollisuuden tavata inspiroivia, idearikkaita ihmisiä ja laajentaa omia virikeverkostojasi.

 

Huomioithan myös, että 14.6. klo 16.30 Summitissa esitellään Komia Camp -innovaatioleirillä kehitetyt uudet ruokabisneksen tuote-, palvelu- ja logistiikkakonseptit. Innovaatioleiri järjestettiin huhtikuussa ja sinne kokoontui lähes 50 idearikasta ruokabisneksen taitajaa. 30-tuntisen leirin aikana ideat sinkoilivat, eikä ideointikyvyttömyydestä huikeassa porukassa kärsinyt kukaan!

 

Lisää Magnus Lindqvististä: http://www.magnuslindkvist.com/

 

 

 

 

 

 

 

 


Takaisin uutisiin

Tätä sivustoa ylläpitää Into Seinäjoki Oy. Sivusto esittelee eteläpohjalaista agrobiotalouden laajaa osaamista ja tarjontaa yrityksille.

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito