Mainimg

Uutiset

Etusivu Ajankohtaista » Uutiset

VILLE MESKUS BLOGGAA: Hyvä ja halpa on mahdollista – datan käyttö helpottuu samalla kun sen merkitys kasvaa
16.05.

 

 

Kevättalvesta 2013 koettiin Euroopassa suuri hevoslihaskandaali. Kuluttajille oli myyty elintarvikkeita,
joiden tuoteselostukset poikkesivat todellisesta sisällöstä: monista tuotteista löytyi hevosenlihaa
ilmoitetun naudan sijaan. 

 

Skandaalissa syytettiin alihankkijoita valehtelusta. Taustalla oli kuitenkin puhdas dataongelma, jossa maahantuoja ei ollut varma omasta tuotteestaan. Jos monimutkaisessa toimitusketjussa data ei ole yhtenäistä, tällaiset riskit brändille ja liiketoiminnalle kasvavat.

 

Datan merkittävyys liiketoiminnassa ymmärretään jo. Kuluttajat arvostavat läpinäkyvyyttä ja ovat entistä tiedostavampia. Tähän tarpeeseen on helpompi vastata, jos yrityksen datakäytännöt ovat kunnossa. Lisäksi luotettava data tarkoittaa liiketoiminnan päätösten perustumista faktoihin mutu-tuntuman sijaan. Silti usein kysytään, onko hyvä data kaiken vaivan ja kustannusten arvoista?

 

Tällainen kysymysasettelu on väärä. Datan ei tarvitse olla kallista eikä vaivalloista. Jotkut teollisuudenalat ovat jo siirtyneet ns. jaettuihin dataverkostoihin, jossa kukin toimija tilaa oman datatarpeensa palveluna verkostosta, ja omalla liiketoiminnallaan automaattisesti ruokkii verkostoa perusdatan, kuten asiakas- ja osoitedatan, ylläpidon osalta. Näin yritys voi keskittyä siihen mitä osaa parhaiten, ja luopua kalliista datan ylläpidosta. Miksi kuluttaa resursseja johonkin, joka ei ole se merkittävä kilpailuetu johon liiketoimintasi perustuu, kun saat sen helposti ja kustannustehokkaasti muualta?

 

Dataverkostot ovat mahdollisia toimialasta riippumatta, jos toimiala hyväksyy datan globalisoitumisen. Data globalisoituu, koska toimitusketjut ja markkinat globalisoituvat. Kasvavien yritysten on pystyttävä kommunikoimaan ja myymään kaikkialle etäisyyksistä riippumatta. Jos kehityksessä haluaa pysyä mukana, täytyy luopua ajatuksesta, että dataa suojellaan eikä jaeta. Data on uusi öljy, mutta vain jos sitä osataan käyttää globaalisti. Jos data pidetään vain itsellä, on sitä myös vaikea standardisoida ja kommunikoida, kun jokaisella toimijalla on oma tapansa rakentaa data. Ei ihme, että alihankkijoiden laadusta on vaikea pysyä perillä, eikä edes omaa tuotetarjontaa tunneta kunnolla. Pirstaloitunut pelikenttä synnyttää hevoslihaskandaaleja ja epäluottamusta toimijoiden välille, puhumattakaan tehottomuudesta.

 

Harva yritys tekee pelkästään perusdatalla mitään, vaan pikemminkin tuo oman lisäarvonsa dataketjuun, ja tällä lisäarvolla luodaan oma kilpailuetu. Ensin kuitenkin perusdata on jaettava, jotta koko ketju voi toimia. Yhtenäisellä data-alustalla on mahdollista luoda uusia mahdollisuuksia koko toimialalle, jolloin kaikki voittavat. Isot yritykset saavuttavat kustannussääntöjä tehokkuuden muodossa, ja pienyrittäjillä on mahdollisuus kilpailla samalla viivalla isojen kanssa omiin vahvuuksiinsa panostaen, koska perusta on entistä halvempaa laittaa kuntoon. Kuluttajille muutos näkyy etenkin uusina palveluina ja tuotetiedon parantumisena.

 

Tule kuuntelemaan lisää data-alustojen mahdollisuuksista Food Business Summitin Alustatalous-osiossa!

Torstaina 8.6.2017 käynnistyvässä Alustatalous -sessiossa Ville Meskuksen lisäksi äänessä Eveliina Suutari (ResQ Club,) Jarl Matti Anttila (Jakamo) ja Jaakko Koskenkorva (11latoa).
Session Moderaattorina Juha Kurkela, Into Seinäjoki Oy. 

 

Ville Meskus on toiminut tiedon hallitsemisen parissa koko työuransa. Hän on toiminut Suomessa datakonsulttina eri sektoreilla, ennen siirtymistään yhdysvaltalaisen Veeva Systemsin riveihin luomaan uuden sukupolven pilviratkaisuja datan ympärille. “Globaalissa maailmassa datankin täytyy globalisoitua - myös Suomessa olisi mahdollista luoda merkittävää kilpailuetua paremmalla tiedonhallinnalla, ihan alasta riippumatta”, hän kannustaa. Meskus toimii Saksasta käsin Euroopan tuotepäällikkönä Veeva Systemsillä, joka on maailman johtavia lääketeollisuudelle liiketoimintaratkaisuja tarjoavia yhtiöitä. Veevan kaikki tuotteet perustuvat pilviteknologiaan, ja se on yksi maailman nopeimmin kasvavia pörssinoteerattuja ohjelmistoyhtiöitä.

 

 

 


Takaisin uutisiin

Tätä sivustoa ylläpitää Into Seinäjoki Oy. Sivusto esittelee eteläpohjalaista agrobiotalouden laajaa osaamista ja tarjontaa yrityksille.

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito