Mainimg

Uutiset

Etusivu Ajankohtaista » Uutiset

Vesa Ilmarinen: Digitalisaatio - muotisana vai yksi aikamme suurin murros?
22.03.

Digitalisaatio ei ole teknologiakysymys. Kyse on ihmisten käyttäytymisen ja liiketoiminnan murroksista. Se tuo yrityksille uusia kilpailijoita yllättävistä suunnista, sekoittaa toimialoja ja luo uusia liiketoimintamalleja. Digitalisaation suhteen olemme yhteiskunnassa tällä hetkellä samassa kohdassa kuin sähkön hyödyntämisessä 1930-luvulla.

 

Digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin yrityksiin – pienistä ja suuriin. Yrityksillä on kaksi vaihtoehtoa suhtautua tähän muutokseen: tarttua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rakentaa siitä kilpailuetu - tai olla tekemättä mitään, jolloin ennemmin tai myöhemmin digitalisaatio kääntyy yritykselle rajoitteeksi.

 

Digitalisaatiosta puhutaan paljon ja yrityksissä jo tapahtuukin paljon. Kuitenkin esimerkiksi palvelualojen työnantajien Paltan tutkimuksessa 63% kertoi, että digitaalisuus ei ole osana oman yrityksen strategisia tavoitteita vuonna 2015. Oma tuntumani käydessäni eri yrityksissä on, että vuosi 2016 on monessa yrityksessä digitalisaatioon havahtumisen vuosi, jos näin ei ole aiemmin ollut.

 

Digitalisaatio saa toki voimansa teknologian kehittymisestä.  Tärkein muutos on kuitenkin se, että digitalisaatio on muuttanut ihmisten käyttäytymistä. Esimerkiksi internetistä on tullut oleellinen osa normaalia elämää ja nyt kuulostaa jo huvittavalta ilmaus ”mennä nettiin” – mehän olemme netissä jatkuvasti. Erityisesti tähän on vaikuttanut älypuhelinten yleistyminen.

 

Googlen mukaan älypuhelinta vilkaistaan keskimäärin 150 kertaa vuorokaudessa.

 

Ja kun ihmisten käyttäytyminen muuttuu, syntyy mahdollisuuksia uusille markkinoille. Esimerkiksi nyt monessa paikassa pohditaan jakamistalouden vaikutuksia omalle liiketoiminnalle. Suomessa esillä ovat olleet muun muassa taksialan haastaja Uber, majoitusalan Airbnb, ajo-opetuksen Ratti ja siivousalan Moppi.com.

 

Digitalisaatio syntyykin kolmen alueen murroksen kietoutumisesta toisiinsa: teknologian, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden murroksista.

 

Suomessa on kuitenkin myös monia hienoja esimerkkejä digitalisaation hyödyntämisestä! Kokosimme viime syksynä ilmestyneeseen kirjaamme ”Digitalisaatio – yritysjohdon käsikirja” (Talentum 2015) yli 50 onnistunutta suomalaista esimerkkiä digitalisaatiosta. Esimerkiksi lahtelainen perheyhtiö Kemppi on kehittänyt ratkaisun, joka kerää dataa hitsaamisesta. Datan avulla Kemppi auttaa paljon hitsaavia asiakasyrityksiään kehittämään omaa liiketoimintaansa.

 

Energiayhtiö Fortum taas on kehittänyt tuotteen, joka seuraa omakotitalon lämmitystarpeita, sääennustetta ja pörssisähkön hintaa ja lämmittää taloa silloin, kun se on edullisinta.

 

Suomalainen start-up Enevo puolestaan on kehittänyt ratkaisun, joka seuraa kaikuluotaimen avulla roska-astioita. Laite välittää netin pilvipalveluun tiedon siitä, onko roska-astia täynnä vai tyhjä. Sen avulla jätehuoltoyhtiö voi optimoida roska-astioiden tyhjentämisen.

 

Finnmatkat myy lomistaan 80% verkossa ja on kasvanut sen avulla markkinaosuudeltaan Suomen suurimmaksi. Netrauta on luonut rautakaupan, jossa resursseja ei hukata varastoihin ja myymälöihin, vaan se myy verkkokaupan avulla suoraan tuotteita valmistajilta loppuasiakkaille.

 

Digitalisaation vaikutus ei vähene. Päinvastoin. Olemme nähneet vasta pienen osan sen vaikutuksista yrityselämään, kuluttajiin ja yhteiskuntaan. Digitalisaatio koskettaa jokaista. Suurin riski suomalaisyrityksille on aliarvioida digitalisaation vaikutus. Digitalisaatio kiihdyttää globalisaatiota, joka sekä koventaa suomalaisyritysten kohtaamaa kansainvälistä kilpailua että tarjoaa meille suomalaisille mahdollisuudet viedä palveluitamme maailmalle. Uudet teknologiat kuten asioiden ja esineiden internet, 3D-printtaus ja robotiikka luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

 

Digitalisaation johtaminen on uudistumisen johtamista, jota yritysjohto ei voi ulkoistaa kenellekään. Kannattaa asettaa rima riittävän korkealle! Digitalisaation vauhti ja voima kasvavat koko ajan. Kunnianhimoinen tavoite pakottaa tekemään asiat toisin.

 

 

Vesa Ilmarinen

 

Vesa Ilmarinen toimii vapaana konsulttina omassa Katalysti Oy -yrityksessään. Ilmarinen on toteuttanut ja johtanut kymmeniä digitalisaatiohankkeita Suomessa. Hän on ”Digitalisaatio –yritysjohdon käsikirja” (Talentum 2015) toinen kirjoittaja. 

 

Ilmarinen saapuu puhujaksi Food Business Summitiin Seinäjoelle kesäkuussa. Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan täällä.

 


Takaisin uutisiin

Tätä sivustoa ylläpitää Into Seinäjoki Oy. Sivusto esittelee eteläpohjalaista agrobiotalouden laajaa osaamista ja tarjontaa yrityksille.

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito